Wrz 2, 2009
neoma.pl

Jak zmienić złe nawyki?

a

Za chwilę dowiesz się o niezwykle prostej metodzie „trzech kroków” jak zmienić złe nawyki i zastąpić je pozytywnymi.

Zanim przejdziemy dalej ważne jest aby powiedzieć sobie czym ten nawyk tak naprawdę jest? Tutaj posłużymy się prostym modelem – nawyk jest to czynność, którą wykonujemy automatycznie. Powstała ona po przez regularne powtarzanie określonego zachowania przez odpowiednio długi czas.

Regularnie wstajesz do pracy o godzinie 6 rano. Przychodzi weekend i chcesz sobie pospać do godziny 9-10 a tu nic, Twój organizm budzi Ciebie bez alarmu. To jest nawyk. Czarne, natrętne, destruktywne myśli – nawyk. Odkładasz kluczyki od samochodu w jedno określone miejsce – nawyk. Bądź rzucasz je za każdym razem w inne miejsce – to też nawyk.

Budujące nawyki są czymś co ułatwia nam życie, poprawia jego jakość i po prostu daje nam satysfakcję. Regularne ćwiczenia spowodowały, że ostatni rok bardzo mało chorowałem na zapalenie gardła, co było moją zmorą wcześniejszych lat. Przyszedł dzień, że powiedziałem sobie dosyć i zacząłem coś w tym kierunku robić. Tak to już jest, że z destruktywnymi nawykami można żyć bardzo długo, ponieważ ich konsekwencje odwleczone są mocno w czasie. Działa to jak bomba z opóźnionym zapłonem. W końcu przyjdzie czas, kiedy zapłacisz za ciągłe spóźnianie się do pracy, za wydawani więcej niż zarabiasz, za oszukiwanie…

Aby zmienić i wypracować nowe i dobre nawyki potrzebujesz czasu. Jeśli robiłeś coś regularnie przez 20 lat będziesz potrzebował trochę tygodni na oduczenie się tego zachowania i wyrobienie nowego.

Przyjmuje się, że aby wypracować nowe postępowanie potrzebujemy około 21 dni. I chyba zasada ta sprawdza się do drobnych zmian w naszym zachowaniu. Tyle bowiem zajęło mi oduczenie się słodzenia herbaty oraz używania soli do posiłków. Tyle też zajęło mi nauczenie się jedzenia razowego chleba. Dzisiaj innego nie jem, po prostu mi nie smakuje.

Jeśli w Twoim życiu obecnie dzieją się wspaniałe rzeczy, oddychasz pełną piersią, masz wysportowane i energiczne ciało, wspaniały kochający związek, zarabiasz tyle ile chcesz, to z pewnością wypracowałeś produktywne nawyki, których rezultatem jest Twoja obecna sytuacja. Gdyby jednak było inaczej i nie czujesz się spełniony, ponieważ nie dostajesz tego na co zasługujesz. Musisz coś zmienić.

Dobra wiadomość jest taka, że z odrobiną chęci, woli, determinacji oraz czasem możesz kompletnie przebudować swoje życie.

Inni ludzie potrafią się zmienić, dlaczego nie Ty?

Wyobraź sobie, że każdego roku wymieniasz trzy stare nawyki na trzy nowe. Po pięciu latach masz piętnaście nowych konstruktywnych zachowań, które mogą przekształcić Twoje życie o 180°.

Zatem jak zidentyfikować, złe nawyki oraz zastąpić je nowymi?

trzy kroki, aby to uczynić:

1. Zidentyfikuj swoje bezużyteczne, złe, nieproduktywne i uciążliwe nawyki

Dopóki nie będziesz wiedział z jakim wrogiem musisz się zmierzyć, nigdy nie będziesz wiedział jak go pokonać. Jeśli obecnie dzieje się w Twoim życiu coś co chcesz zmienić, najprawdopodobniej kryje się za tym zachowanie, które należy wyeliminować. Wytęż swój umysł, dokładnie określ co się Tobie nie podoba i co chcesz zmienić, spisz wszystko na kartce, przeznacz na to ćwiczenie co najmniej kilkadziesiąt minut.

Pamiętaj niektóre nasze czynności przynoszą swoje negatywne żniwo z kilku-, kilkunasto-, kilkudziesięcioletnim opóźnieniem. Teraz możesz jeść hamburgery i nic Tobie nie będzie, jeść słodycze i czuć się świetnie, palić papierosy i dalej mieć rewelacyjną kondycję.

Jak łatwo jest powiedzieć, ach to tylko jeden papieros, potrzebuję tego teraz, dzięki temu się relaksuję. Moi znajomi palą więcej. Niedługo rzucę.

Zobacz siebie za 30 lat, kiedy doktor powie, zostało tylko 6 miesięcy życia. Każdy oddech będzie powodował ból jak by ktoś wbijał szpilki w płuca. Kaszel jest regularny i niestety z czerwoną substancją, która powinna krążyć w żyłach. Wtedy już tak prosto nie przejdzie Tobie przez gardło stwierdzenie „Na coś trzeba umrzeć”.

Im bardziej sobie to wyobrazisz, tym łatwiej będzie Ci się zmienić.

WAŻNE: pamiętaj o długoterminowych konsekwencjach.

2. Określ nowe, produktywne nawyki

Sytuacja jest prosta. Wiedząc czego nie chcesz, wiesz co tak naprawdę chcesz.

Nie chcę się spóźniać. Chcę być na czas.

Nie chcę jeść słodyczy. Chcę jeść pokarmy, które świetnie smakują, są zdrowe dla mnie dadzą mi energię, której tak potrzebuję.

Ponownie użyj swojej wyobraźni. Wcześniej miałeś zobaczyć konsekwencje złego nawyku, teraz wizualizuj te wszystkie wspaniałe rzeczy, które doświadczysz adoptując nowe zachowanie. Jak wspaniale będziesz się czuł, jak inni będą ciebie postrzegali, ile będziesz miał energii, jak wiele dokonasz, co takiego dokonasz, ile radości w życiu doświadczysz, jak głęboką relację z Twoim partnerem stworzysz…

3. Stwórz plan działania

Bez tego, cała metoda trzech kroków to tylko pobożne życzenia. To tutaj zmiana zaczyna nabierać realnych kształtów, to tutaj wjeżdżasz na autostradę ku Twoim celom.

Określ wszystkie kroki jakie będziesz musiał podjąć aby zmienić nawyk.

Jakich informacji będziesz potrzebował?

Jaką literaturę na ten temat musisz przeczytać?

Kogo będziesz naśladował?

Kto będzie Twoim wzorem?

Kogo będziesz musiał unikać (np. palaczy, „narzekaczy”)?

Jak już określisz i spiszesz konkretne kroki, które zamierzasz zrealizować. Wypisz pierwsze trzy, które wykonasz już teraz. Nigdy nie zostawiaj celu bez konkretnej akcji, która by Cię do niego przybliżała.

Poszukaj w internecie informacji na temat Ciebie interesujący. Zadzwoń i zapisz się na kurs, terapię, do lekarza. Zadzwoń i zapisz się na siłownię. Kup książkę na temat np. jak się zdrowo odżywiać.

Masz plan działania, od razu zrealizuj pierwsze trzy punkty. Dzięki temu nabierzesz rozpędu, energii, oraz poczucia mocy. To Ty tu rządzisz i masz wpływ na swoje życie.

Słoneczności,
Dawid i Marek

6 komentarzy

  • Znacie jakąś bardzo dobra metodę n naukę języka obcego? Np j.ang.?

    Pozdrawiam:)

    • @Joanna: ja jeszcze z żadnej nie korzystałem, więc nie mogę zbytnio nic polecić:/. Podstawy nauczyłem się w liceum, a teraz bardzo dużo słucham i oglądam szkoleń po angielsku. Ciekawa sprawa, ponieważ ma się styczność z językiem a do tego tak wielu rzeczy można się dowiedzieć i nauczyć. Polecam:)

  • "Każdy oddech będzie powodował bul jak by ktoś wbijał szpilki w płuca" A wydawało mi się ,że pisze się bÓl :P Ogólnie "teoria" trzech kroków może mi się przydać – dzięki ! spróbuje

    • Maya, dzięki za komentarz i za wychwycenie błędu – jak widać nie tylko prezydent ma problem z tym słówkiem ;))

  • Własnie przeczytałam świetną książkę tłumaczącą mechanizm nabywania i utrwalania nawyków i nałogów. Autor podaje bardzo ciekawe przykłady działania i wykorzystania nawyków, na przykład wprowadzenie do powszechnego użycia pasty do zębów:-).
    Polecam:-). http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/189028/sila-nawy

  • fajny blog :) ale powinno buc hamburgery nie chamburgery ;)
    pozdrawiam

Leave a comment

Nasze kursy:


darmowy kurs poprawa nastroju


darmowy kurs motywacja

Dołącz do nas


Archiwum wpisów