Lip 17, 2012

Czy Ty też zapominasz o tych 6 prostych i diabelsko skutecznych sposobach na wyćwiczenie swojego mózgu?

Ćwiczenia dla mózgu

foto: Spec-ta-cles (cc)

Mówią, narząd nieużywany zanika. A nawet jeśli nie zanika, z pewnością staje się mniej sprawny i wydajny. O potrzebie ćwiczeń sporo się mówi, jeszcze więcej się pisze. Ćwiczenia poprawiające wytrzymałość, usuwające tak zwany mięsień piwny, zwiększające szybkość, jędrność, uwydatniające talię… Z jakiegoś powodu, pomija się często w tej wyliczance jeden bardzo ważny „mięsień” – mózg!

Nasz umysł działa dokładnie na tej samej zasadzie jak każdy mięsień w naszym organizmie – żeby dobrze funkcjonował musi być regularnie pobudzany.

„Ale jak?”

Gdy uczymy się nowych rzeczy z początku nasz mózg wykorzystuje nieporównanie więcej zasobów. Pracujemy wolniej, z większą uwagą. Z czasem idzie nam coraz szybciej, bo umysł „przyzwyczaja” się do tego typu działań. Wie co ma robić i w pewnym momencie zaczyna robić niektóre elementy automatycznie. Pewnie każdy nie raz zastanawiał się czy wyłączył żelazko, to mniej więcej ten sam mechanizm. Umysł, jak mięsień, potrzebuje ćwiczeń by być w dobrej formie a każdy kto trochę ćwiczył wie, że ciągłe robienie tego samego ćwiczenia sprawia, że dane mięśnie coraz słabiej reagują.

„Kolejne ćwiczenia? Ale ja przecież nie mam czasu!”

Błąd! Skuteczne ćwiczenia naszego umysłu wcale nie muszą zajmować wiele czasu. Ponadto mamy szansę dowiedzieć się czegoś nowego o sobie, ale o tym na koniec. Przekażę Tobie teraz krótką listę kilku ćwiczeń, które w zasadzie nie zajmą nam czasu w ogóle, bo będą wykonywane w trakcie naszych zwykłych, codziennych czynności. Jej główną ideą jest zmuszenie mózgu do większej pracy w krótkim czasie co można uzyskać przez dwa mechanizmy – nowość i kreatywność.

  1. Pobudka na opak.
    Poranki są zazwyczaj nudne. Codziennie wstajesz, codziennie udajesz się na toaletę, codziennie się ubierasz i jesz śniadanie. Zrób to inaczej! Połóż się wieczorem z drugiej strony łóżka i wstań rano drugą nogą. Do łazienki pójdź tyłem. Najpierw umyj nie tę nogę co zwykle. Ubierz się w innej kolejności niż zazwyczaj – najpierw skarpetki, potem spodnie. Zamieszaj herbatę, umyj zęby druga ręką. Jedząc śniadanie zamknij oczy. Będzie dziwnie. Będzie śmiesznie.
  2. Gdzie jest mój zegarek?
    Zakładasz zegarek zawsze na jedną rękę? Bransoletkę nosisz zawsze na jednym nadgarstku (i jeszcze pilnujesz by była w tym samym miejscu)? Zmień stronę! Nie zdziw się jeśli przez jakiś czas będziesz podnosić rękę gdzie zazwyczaj był zegarek, to odruch. Chodzi o to by go lekko „zaburzyć”, by sygnał w mózgu przestał iść utartą ścieżką, znalazł nową.
  3. Co by było gdyby…
    Żeby pobudzić kreatywność warto spróbować przed snem zabawy w wymyślanie alternatywnych wydarzeń z minionego dnia. Raz jak najbardziej realistycznych, innym razem jak najbardziej dziwnych i nieprawdopodobnych. Kreatywność powoduje, że mózg pracuje. Nie tylko odtwarza schemat minionego dnia, tworzy coś nowego.
  4. „Wlazł kotek na płotek…” i inne wierszyki
    Czyli w skrócie ćwiczenie pamięci. To może być cokolwiek. Ulubiony wiersz, piosenka, nawet ciąg liczb. Wystarczy zapisać bądź nagrać sobie to czego chcemy się nauczyć i odtwarzać w drodze do pracy czy na uczelnię, przy posiłku czy sprzątaniu. Nie zużywamy na to ćwiczenie dodatkowego czasu a dobra pamięć często się przydaje.
  5. Jeśli wszystkie drogi prowadzą do Rzymu…
    … to znaczy, że z pracy można wrócić inną drogą. Czasem dłuższą, czasem może się okazać, że znajdziemy skrót. Jeśli jeździsz autem, można wybrać się na piechotę. Jeśli to za daleko, wybierz komunikację miejską i wysiądź dwa przystanki wcześniej. Czasami można znaleźć naprawdę ciekawe i niesamowite miejsca w bezpośrednim sąsiedztwie, ale nigdy „nie mieliśmy czasu” żeby je znaleźć.
  6. Nie ta ręka!
    To moje ulubione ćwiczenie. Chodzi w nim po prostu o to, by jeden dzień cały czas posługiwać się ręką niedominującą – praworęczni lewą, leworęczni prawą. Tu muszę się przyznać, niektóre czynności, jak robienie notatek, mogą trwać koszmarnie długo w porównaniu do wykonywania czynności ręką dominującą. Śmieszno-straszne ćwiczenie, możesz poczuć się jak przedszkolak na nowo uczący się posługiwać sztućcami, nożyczkami czy długopisem. Czasem, tak jak ja, możesz się przekonać, że wcale tak bardzo leworęczny czy praworęczny nie byłeś. Na dzień dzisiejszy jestem w stanie bez problemu jeść, pisać czy operować myszką komputerową lewą ręką. Dlaczego dopiero teraz? Bo nie próbowałem wcześniej i sądziłem, że jestem, jak cała rodzina, praworęczny.

To tylko sześć ćwiczeń z całej długiej listy. A co najlepsze, każdy może stworzyć własną! Podziel się proszę w komentarzach swoimi własnymi pomysłami na nowe wyzwania dla swojego umysłu.

 

14 komentarzy

  • można np najpierw spodnie założyć a później bieliznę heheh

    • Jak supermen i batman

  • Witam,
    Brakuje mi jednego bardzo ważnego ćwiczenia mianowicie – żonglowania.

  • Pamiętam, jak Pani do matematyki lata temu tłumaczyła nam, że całki z pewnością zapomnimy, ale te połączenia nerwowe, które powstaną przy nauce całek, mogą się nam kiedyś przydać, może nawet uratować życie. Kto wie. Ja pomyślałam, że mogłabym nauczyć się wiersza w drodze do pracy.

  • Jest całe mnóstwo takich ćwiczeń, Można na przykład wiele rzeczy robić zupełnie inaczej. Podoba mi się zabawa w wymyślanie logo, do tego hasła a na końcu możliwości dopasowania towaru lub usługi takiej której jeszcze nie ma na rynku. Praca w grupie daje ogromne możliwości, o ile nie ma sceptyków, którzy krytykują. Kiedy uwolnisz swój umysł od standardowego i logicznego myślenia okazuje się że świat jest zupełnie inny niebanalny. Czasem patrzę na bajki, które wnoszą do życia wiele niekonwencjonalnych pomysłów i pobudzają do myślenia. Uwielbiam swoją kreatywność i myślę że każdy otwarty umysł jeśli raz spróbuje pokocha swój.

  • Ćwiczenia mózgu to ważna rzecz. To mięsień, który może być coraz sprawniejszy z wiekiem. Jest dlatego wyjątkowy, ale żeby Twój mózg był coraz młodszy, kiedy Ty robisz się coraz starszy nie tylko trzeba mózg ćwiczyć, trzeba też dbać o mózg.
    Czyli odpowiednio się wysypiać i odżywiać.

  • Mózg nie jest mięśniem…

    • Cóż… mózg nie jest mięśniem – to fakt, jednak Konrad zastosował tutaj proste porównanie – i chyba dlatego napisał to w cudzysłowie ;) Z resztą takiego porównania używają również ludzie zajmujący się mózgiem na co dzień – "Z mózgiem jest tak samo jak z mięśniami. Trzeba go ćwiczyć – mówi Denisa Krop z Instytutu Medycznego EEG." (źródło: http://www.polskieradio.pl/23/481/Artykul/716248,…

  • Polecam ANAGRAMY. Czyli odczytywanie w głowie (nie zapisując na kartce) co raz to dłuższych wyrazów, zaczynając od ich końca. Przykład: POLSKA => AKSLOP, KALENDARZ => ZRADNELAK. To ćwiczenie niesamowicie poprawia pamięć! :)

  • Mam problem ze skupianiem uwagi. Jako dziecko czasami wyłączałam swój umysł np. podczas nielubianych przedmiotów, byłam w fazie półsnu. W tej chwili nie kontroluję tego. Mimo wielu starań, dzieje się tak w każdej sferze życia. Podczas rozmowy z partnerem, dzieckiem, w pracy, ostatnio nawet podczas jazdy samochodem. Niestety także w towarzystwie, gdy partner to zauważa łapie mnie za rękę (to nasz znak), żeby mnie wybudzić z tego stanu. Jednak nie zawsze jest przy mnie. Oprócz tego zauważam też problemy z pamięcią krótkotrwałą.To bardzo frustrujące i destrukcyjne dla mojego życia prywatnego i towarzyskiego. Bardzo obawiam się udać do specjalisty. Co powinnam zrobić?

    • Ja również mam z tym problem, dlatego pomyślałam, by zafundować swojemu mózgowi trochę ćwiczeń, ale niestety nie wiem czy to wystarczy…

  • Ja proponuję wypicie 6-ściu browarków dziennie też wspaniałe ćwiczenie na pamięć :)

  • Super. Ćwiczenie z posługiwaniem się ręką niedomagającą proponuję chirurgom i dentystom w pracy.

  • Nie zamartwiać się na zapas, tylko ćwiczyć, dodając kolejne ćwiczenia w miarę rozwijanych umiejętności. Nic nie przychodzi od razu, do tego potrzeba kilku … tygodni, ale ręczę że już po kilku dniach sami odczujecie różnicę :) :) :) Nie poddawać się na starcie ! Problem ze skupianiem uwagi dotyczy ludzi twórczych, artystów, no i … "myślicieli" co to przepełniony umysł potężną dawką myśli mają :) hahahaha :) POWODZENIA !
    (dziś piękne słońce, ale co stoi wyjść na spacer z … parasolem ! :)

Leave a comment

Nasze kursy:


darmowy kurs poprawa nastroju


darmowy kurs motywacja

Dołącz do nas


Archiwum wpisów